#105

DISTURBANCE: WITCH

Vanessa Porter, percussion
Jennifer Pechhold, hip hop dance

works by Iannis Xenakis, Georges Aperghis, David Lang

ZAK | Zentrum für Aktuelle Kunst | Zitadelle

10. September 2020. Contemporary percussion met hip hop in a mash-up of genres for ITINERANT INTERLUDE #105 when percussionist Vanessa Porter joined forces with dancer/choreographer Jennifer Pechhold for the opening of DISTURBANCE: WITCH. Three works, classics of contemporary music composition of the last (20th) century made up the program, the first and third choreographed through the filter of contemporary street dance.

“Rebonds B” by Iannis Xenakis is scored for two bongos, tumba, tom-tom, bass drum, and a set of five wood blocks. Considered a masterpiece of contemporary literature for multiple percussion instruments, the work weaves a web of complex rhythms into an abstract ritual that provides the perfect counterpoint, too, for a witches’ dance.

Georges Aperghis’ “Le Corps Á Corps” (literally: ‘body to body’) takes a race car track as its setting. The performer plays many different roles: the driver, the sports commentator, the audience, and even the car itself. Aperghis develops the material in an almost cinematic fashion, splicing the musical gestures and spoken text into smaller and smaller pieces and placing them closer and closer together as the drama unfolds and intensifies; these bits of material finally crash into one another as the piece hurtles towards its final bars. Scored for zarb (also known as the tombak, a small, hand-held Persian drum) and spoken voice with numerous instructions for the performer’s physical movements, this, like many of Aperghis’ works, treads the thin line between music and theater.

“The Anvil Chorus” by David Lang (b. 1957), lies firmly in the camp of American post-minimalism. According to the composer, the piece was inspired by the work methods of medieval blacksmiths, specifically, how they used song to help them in their work. How could several smiths hammer on a single piece of metal without getting in each other’s way? The smiths solved this problem by singing songs together which would control the beat patterns of the hammers, a different song for each number of participating blacksmiths. “The Anvil Chorus” uses a ”melody” to control various beat patterns. The ”melody” is played on resonant junk metals of the percussionist’s choosing, and, by adding certain rules, it triggers an odd accompaniment of non-resonant junk metals, played both by hand and by foot. And thus, music becomes dance, and dance, music. Magic.

DISTURBANCE: WITCH was curated by Alba D’Urbano and Olga Vostretsova.

___________________

Zeitgenössiches Schlagzeug trifft auf Hiphop Tanz in einem Mashup der Gattungen für ITINERANT INTERLUDE #105 wenn sich Schlagzeugerin Vanessa Porter mit Tänzerin/Choregraphin  Jennifer Pechhold zusammen schließt, für die Eröffnung von DISTURBANCE: WITCH. Drei Kompositionen, Klassiker des zeitgenössichen Repertoires des vorigen (20.) Jahrhunderts, bilden das Programm; das erste und dritte Stück sind durch den Filter des zeitgenössischen Street Dance choreographiert.

“Rebonds B” von Iannis Xenakis (1922 – 2001) wurde für zwei Bongos, Tumba, Tom-Tom, Grosse Trommel und 5 Holzblöcke komponiert. Das Stück ist ein Meisterwerk des zeitgenössischen Repertoires und spannt ein Geflecht von komplexen Rhythmen in ein abstraktes Ritual – bietet somit auch den perfekten Kontrapunkt zum Hexentanz.

Georges Aperghis’ (b. 1945), “Le Corps Á Corps” (‘Körper an Körper’) hat eine Autorennbahn als Schauplatz. Die Performerin nimmt dabei mehrere Rollen an: Fahrerin, Sportkommentatorin, Publikum, und sogar das Auto selbst. Das Material entfaltet sich fast kinematisch, musikalische Gesten und gesprochener Text werden in immer kleineren Teilen zusammengeschnitten, bis sie schließlich am Ende aufeinanderprallen. Komponiert für zarb (auch tombak genannt: eine mit den Händen geschlagene hölzerne Bechertrommel) und gesprochene Stimme mit zahlreichen Anweisungen für die physischen Bewegungen der Performerin. Wie in vielen Werken von Aperghis, liegt dieses auch an der Schnittstelle zwischen Musik und Theater.

“The Anvil Chorus” von David Lang (b. 1957), liegt fest im Zeichen des amerikanischen Postminimalismus. Laut Komponisten, wurde “Der Amboss Chor” von den Arbeitsmethoden der mittelalterlichen Schmieden inspiriert, die Gesang als Unterstützung bei der Arbeit einsetzt haben. Wie konnten, z.B. mehrere Schmiede auf das gleiche Stück Metal hämmern ohne sich in die Quere zu kommen? Die Lösung lag darin, Lieder gemeinsam zu singen, die den Rhythmus der Hämmerschläge bestimmten: ein jeweils anderes Lied für jeden der teilnehmenden Schmieden. Anlehnend an diese alte Methode benutzt “The Anvil Chorus” eine Art „Melodie“, um die verschiedene rhythmischen Strukturen zu kontrollieren. Diese „Melodie“ spielt die Perkussionistin auf von ihr selbst ausgewählten nachhallendem Metalschrott zusammen mit einer seltsamen Begleitung aus nicht-resonantem Metalschrott und zwar mit Händen und Füßen. So wird die Musik zur Choreographie, und die Choregraphie zur Musik. Zauberei.