29. August 2021. In the spirit of Ortstermin 2021’s RESET, the program for ITINERANT INTERLUDE #53 revisited, re-examined, and repositioned elements of past ITINERANTS in a new context: a percussion program interpreted anew (ii#105), a dance salute to the Guerrilla Girls (ii#30), and a blurring of the boundaries of performative costume design (ii#8).
“Rebonds A” by Iannis Xenakis is scored for 2 bongos, 3 tom-toms, and 2 bass drums. Considered a masterpiece of contemporary literature for multiple percussion instruments, the work weaves a web of complex rhythms into an abstract ritual. “The Anvil Chorus” by David Lang (b. 1957), lies firmly in the camp of American post-minimalism. The piece was inspired by the work methods of medieval blacksmiths, and how they used song to help them in their work. How could several smiths hammer on a single piece of metal without getting in each other’s way? The smiths solved this problem by singing songs together which would control the beat patterns of the hammers, a different song for each number of participating blacksmiths. “The Anvil Chorus” uses a ”melody” to control various beat patterns. The ”melody” is played on resonant junk metals of the percussionist’s choosing, and, by adding certain rules, it triggers an odd accompaniment of non-resonant junk metals, played both by hand and by foot.
Ortstermin 21 RESET was curated by Ulrike Riebel and Alexandra Neuss.
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29. August 2021. Im Geiste des RESET vom Festival Ortstermin 2021 greift das Programm von ITINERANT INTERLUDE #53 Elemente vergangener ITINERANTS auf, untersucht, überprüft, positioniert diese Elemente neu und stellt sie in einen anderen Kontext: ein neu interpretiertes Perkussionsprogramm (ii#105), eine tänzerischer Hommage an die Guerrilla Girls (ii#30), und eine Verwischung der Grenzen von performativen Kostümdesign (ii#8).
“Rebonds A” von Iannis Xenakis wurde für 2 Bongos, 3 Tom-Toms, und 2 Grosse Trommel komponiert. Das Stück ist ein Meisterwerk des zeitgenössischen Repertoires und spannt ein Geflecht von komplexen Rhythmen in ein abstraktes Ritual. “The Anvil Chorus” von David Lang liegt fest im Zeichen des amerikanischen Postminimalismus. Das Werk wurde von den Arbeitsmethoden der mittelalterlichen Schmieden inspiriert, die Gesang als Unterstützung bei der Arbeit einsetzt haben. Wie konnten, z.B. mehrere Schmiede auf das gleiche Stück Metal hämmern ohne sich in die Quere zu kommen? Die Lösung lag darin, Lieder gemeinsam zu singen, die den Rhythmus der Hämmerschläge bestimmten: ein jeweils anderes Lied für jeden der teilnehmenden Schmieden. Anlehnend an diese alte Methode benutzt “The Anvil Chorus” eine Art „Melodie“, um die verschiedene rhythmischen Strukturen zu kontrollieren. Diese „Melodie“ spielt die Perkussionistin auf von ihr selbst ausgewählten nachhallendem Metalschrott zusammen mit einer seltsamen Begleitung aus nicht-resonantem Metalschrott und zwar mit Händen und Füßen.
Internationally renowned multi-percussionist Sabrina Ma was born in Hong Kong, studied in Karlsruhe, Freiburg and Ann Arbor, and has been based in Berlin since 2007. The recipient of many awards, she has appeared at important festivals and venues throughout the world as performer and as a collaborator in mixed media and theatrical productions.
Katie Kelly grew up in the UK and trained at The Place, London Contemporary Dance School. With a passion for a wide range of dance styles, she is active as performance artist, dancer and choreographer – from classical ballet at the London 2012 Olympics Closing Ceremony to work with renowned American tapper, Michelle Dorrance in Los Angeles.
Jana Linke’s artistic production commenced in the fields of time-based art and machine theater. For some time now, she has been investigating painting as an abstract, performative art, as an action in space, as a happening on the street. Jana Linke has exhibited and performed internationally. She lives and works in Athens and Berlin.