19. November 2021. ITINERANT INTERLUDE #62 presented performances by two artists from seemingly widely diverging genres, brought together in the context of the evening’s exhibition opening to subtly illuminate some of its themes: the failure of romantic idealism in the face of environmental disaster, the alarming implications of the epoch of the anthropocene for the North.
Soprano Mimi Doulton performed three works from British composer Jonathan Dove’s song cycle “Ariel”, text by William Shakespeare from “The Tempest”. The songs create a portrait of a magical character from a mystical world: In “Come unto these yellow sands”, Ariel alludes to sounds of the sea as he welcomes Ferdinand to the shores of Prospero’s island, and in “Is there more toil?…I drink the air before me!”, he revels at last in his newfound freedom.
The smaller the life form, the less thought is given to it. As with moss, so with bees. Their alarming disappearance from our ecosystem is indeed one of the most compelling indicators of life out of balance, if not a harbinger of the coming apocalypse. Martyna Poznańska’s soundscape composition “Aficionados” invites us to ponder whether our right to inhabit this planet is greater than that of other species.
In a closing duet, “Aficionados” met pure Romanticism through the prism of 19th C. Norwegian composer Edvard Grieg as truncated phrases from his well known Lied “Våren” (“Last Spring”) delicately emerged from Poznańska’s electronic soundscape in Doulton’s clear soprano voice – as counterpoint, as comment, as memory, as foreboding.
The group show “Moss or A Study of Cerebral Chasms Caused by Living Under Boreal Conditions” was curated by Susanne Prinz and presented works by IC-98, Alma Heikkilä, Antti Majava, Andreas Greiner, Goshka Mancuga, Julius von Bismarck & Julian Charrière.
_____________________________________
Für die Eröffnung von “Moos oder eine Studie über zerebrale Abgründe, die durch das Leben unter borealen Bedingungen verursacht werden” präsentierte ITINERANT INTERLUDE #62 Performances von zwei KünstlerInnen, deren Arbeiten aus ganz unterschiedlichen Genres stammen. Beide Künstlerinnen greifen Aspekte des Ausstellungskonzepts auf subtile Art und Weise auf und erhellen diese: das Scheitern des romantischen Idealismus angesichts der Klimakatastrophe sowie die alarmierende Auswirkung des Anthropozäns und der daraus resultierende ganz konkrete Widerhall im globalen Norden.
Die Sopranistin Mimi Doulton führte drei Stücke des Lieder-Zyklus „Ariel“ von Jonathan Dove auf: „Ariel“ ist angelehnt an die Texte aus „Der Sturm“ von William Shakespeare. Die Lieder kreieren das Porträt einer magischen Figur aus einer mystischen Welt. In „Come unto these yellow sands“ gibt es Anklänge an das Meeresrauschen der Brandung mit dem Ferdinand auf Prosperos Insel empfangen wird. In „Is there more toil?…I drink the air before me!“ schwelgt Ariel in seiner neuen Freiheit.
Je kleiner die Lebensform, desto weniger denkt man über sie nach. Das gilt für das Moos ebenso wie für die Bienen. Ihr alarmierendes Verschwinden aus dem Ökosystem ist ein zwingender Indikator für unser Leben, das aus den Fugen geraten ist – wenn nicht sogar ein Vorbote der Apokalypse. Martyna Poznańskas Soundscape-Komposition „Aficionados“ (2021) lädt uns ein darüber nachzudenken, ob unser Recht den Planeten zu bewohnen wichtiger ist als das Recht anderer Arten.
In einem abschließenden Duett traf „Aficionados“ auf den puren Romantizismus von Edvard Grieg, den norwegischen Komponisten aus dem 19. Jahrhundert. Gekürzte Phrasen aus seinem bekannten Lied „Våren“ (Letzter Frühling) tauchen in Poznańskas elektronischem Soundscape mit Doultons klarer Stimme auf – als Kontrapunkt, als Kommentar, als Erinnerung, als dunkle Vorahnung.
British-Pakistani soprano Mimi Doulton specializes in contemporary music. She gave her professional debut during the 20/21 season at Wigmore Hall, performed in the premiere of Rakhi Singh’s FFALLL at the Royal Opera House, and won second prize of the John Cage Award Halberstadt.
Martyna Poznańska is a transdisciplinary artist who creates multimedia installations. Intrigued by processes of transformation and decay, she explores symbiotic relationships between human and non-human beings. Poznańska has exhibited and performed internationally. She lives and works in Berlin, Białystok and London.