18. August 2022. Analogous to the way Karen Scheper explores the spectrum of color and techniques of a most varied array of drawing instruments so too, ITINERANT INTERLUDE #92 with Matthias Bauer investigated the extraordinary range of contemporary techniques for solo contrabass. In addition, the evening’s program specifically focused on three pieces that suggest a sonic interpretation of aspects of Scheper’s PICNIC BY THE WAYSIDE.
Livre pour Contrebasse 1 – 10 is a collection of short pieces for contrabass that were developed improvisationally, as much of Matthias Bauer’s music for solo contrabass over the course of his 40-year playing career. According to the bassist/composer, each work from Livre makes use of extended techniques linked to a specific emotion or atmosphere. For ITINERANT INTERLUDE #92, Bauer chose a selection that resonate in particular with the works of Karen Scheper.
British composer Brian Ferneyhough (b. 1943) is generally considered the “Father of New Complexity”. And a glance at one of his calligraphically elaborate and musically challenging scores leaves no doubt. The initials in the title of his Trittico per G.S. refer to Gertrude Stein: the short work for solo contrabass is based on an extract from Stein’s lecture “Literature as Composition”. As the composer himself explains: Trittico per G. S. attempts to make reference to the combinatorial and formal devices used by the poet herself, resulting in a succession and intersection of textures whose density and level of variability are constantly changing. An apt metaphor – via the time-based art of music – for the richly multi-layered and interwoven motifs, textures, and references that abound in Scheper’s work.
Greek composer, architect and engineer Iannis Xenakis (1922-2001) is a central figure of the international avant-garde. His works draw on architectural models, game theory, and stochastic principles as well as Greek culture and mythology. Theraps, a classic of contemporary music literature for the solo contrabass, is based on the composer’s theory of random walks and Brownian motion. The piece is built from sharply delineated blocks of contrasting materials; the wild extremes of dynamics, range, tonal colors, and bow pressure require an emotional commitment and physical strength that stretches the limits of the best performers. Xenakis requested that the contrasts of extreme wildness and sensitive refinement be even further exaggerated to make the work “more savage, grotesque, and beautiful”.
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So wie Karen Scheper das Farbspektrum und die Techniken unterschiedlichster Zeicheninstrumente erforscht, so erkundet auch ITINERANT INTERLUDE #92 mit Matthias Bauer die außergewöhnliche Bandbreite zeitgenössischer Techniken für Solokontrabass. Darüber hinaus stehen drei Stücke im Mittelpunkt des Abends, die eine klangliche Interpretation von Aspekten aus Schepers PICKNICK AM WEGESRAND nahelegen.
Livre pour Contrebasse 1 – 10 ist eine Sammlung von kurzen Stücken für Kontrabass die improvisatorisch entwickelt wurden, wie ein Großteil von Matthias Bauers Musik für Solokontrabass im Laufe seiner 40-jährigen Karriere. Nach Angaben des Bassisten/Komponisen verwendet jedes Stück aus Livre erweiterte Techniken, die mit einer bestimmten Emotion oder Atmosphäre verbunden sind. Für ITINERANT INTERLUDE #92 hat Bauer eine Auswahl getroffen, die besonders mit den Werken von Karen Scheper in Verbindung steht.
Der britische Komponist Brian Ferneyhough (geb. 1943) gilt gemeinhin als der “Vater der Neuen Komplexität”. Und ein Blick auf eine seiner kalligraphisch aufwendigen und musikalisch anspruchsvollen Partituren lässt daran keinen Zweifel. Die Initialen im Titel seines Trittico per G.S. verweisen auf Gertrude Stein: Das kurze Werk für Solokontrabass basiert auf einem Auszug aus Steins Vortrag “Literatur als Komposition”. Wie der Komponist selbst erklärt: Trittico per G. S. versucht, auf die von der Dichterin selbst verwendeten kombinatorischen und formalen Mittel Bezug zu nehmen, was zu einer Abfolge und Überschneidung von Texturen führt, deren Dichte und Variabilität sich ständig ändern. Eine treffende Metapher für die vielschichtigen und ineinander verwobenen Motive, Texturen und Referenzen, die in Schepers Werk reichlich vorhanden sind.
Der griechische Komponist, Architekt und Ingenieur Iannis Xenakis (1922-2001) ist eine zentrale Figur der internationalen Avantgarde. Seine Werke stützen sich auf Architekturmodelle, Spieltheorie und stochastische Prinzipien sowie auf die griechische Kultur und Mythologie. Theraps, ein Klassiker der zeitgenössischen Musikliteratur für den Solokontrabass, basiert auf der Theorie des Komponisten über Zufallsbewegungen und Brownsche Bewegung. Das Stück ist aus scharf abgegrenzten Blöcken kontrastierenden Materials aufgebaut; die wilden Extreme von Dynamik, Tonumfang, Klangfarben und Bogendruck erfordern ein emotionales Engagement und eine physische Stärke, die die Grenzen der besten Interpreten auf Probe stellt. Xenakis verlangte sogar, dass die Kontraste von extremer Wildheit und sensibler Raffinesse noch weiter übertrieben werden sollten, um das Werk “wilder, grotesker und schöner” zu machen.
Berlin-born contrabassist, improviser and composer Matthias Bauer is one of the leading protagonists of his instrument in the world of new music. In addition to a wide-ranging repertoire of solo compositions for contrabass he also performs regularly ensembles for contemporary music in Berlin. At home as well in the free improvised music scene, he has collaborated with international musicians and appeared at major festivals throughout the world. Bauer also composes for large and small ensembles as well as for dance and theater.