7 June 2024. In the spirit of the exhibition approaching world, the program for ITINERANT INTERLUDE #99 provided an invitation to observe the phenomena of time and temporality from the perspective of two recent compositions by Marc Sabat and Catherine Lamb. Through the quiet observation of natural phenomena, we were virtually called upon to approach new worlds.
Marc Sabat’s composition False Fruit explores the world of rational tuning. The work begins with the instrument tuned to pure Pythagorean intervals, and as the piece progresses, the open strings are gradually altered to produce chords featuring natural harmonic intervals. Patterns may be extended, re-ordered or repeated ad lib, and on some notes, the player is invited to gently hum or sing along to extend and resonate the pitch.
Catherine Lamb’s point/wave is a long-form cyclical work for steel-string acoustic guitar and Secondary Rainbow Synthesizer, an electronic instrument developed by Lamb and Bryan Eubanks that filters environmental sounds into lush waves of microtonal sonorities. The slowly-evolving work features justly-tuned guitar and processed atmospheric sounds from outside the gallery space.
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7 June 2024. In Anlehnung an die Ausstellung approaching world lädt das Programm von ITINERANT INTERLUDE #99 dazu ein, die Phänomene der Zeit und Zeitlichkeit aus der Perspektive zweier neuer Musikkompositionen von Marc Sabat und Catherine Lamb zu betrachten. Durch die stille Beobachtung von Naturphänomenen sind wir geradezu aufgefordert, uns neuen Welten zu nähern.
Marc Sabats Komposition False Fruit erkundet die Welt der “rationalen” Stimmung. Zu Beginn des Werks ist das Instrument auf reine pythagoräische Intervalle gestimmt, und im weiteren Verlauf des Stücks werden die offenen Saiten nach und nach verändert, um Akkorde mit natürlichen harmonischen Intervallen zu erzeugen. Motiven können erweitert, neu geordnet oder ad lib. wiederholt werden, und bei einigen Noten wird der Spieler aufgefordert, sanft zu summen oder mitzusingen, um die Tonhöhe zu erweitern und zum Klingen zu bringen.
Catherine Lamb’s point/wave ist ein Langform, zyklisches Werk für akustische Gitarre mit Stahlsaiten und Secondary Rainbow Synthesizer, ein von Lamb und Bryan Eubanks entwickeltes elektronisches Instrument, das Umgebungsgeräusche in üppige Wellen mikrotonaler Klänge filtert. Das sich langsam entwickelnde Werk besteht aus einer just-tuned Gitarre und elektronisch verarbeiteten atmosphärischen Klängen von außerhalb des Galerieraums.
Seth Josel is one of the most highly acclaimed performers of classical and electric guitar on the scene today. Born in New York and based in Berlin, he regularly concertizes throughout the world both as soloist and with ensembles and orchestras at major international venues and festivals of new music. Josel has premiered the works of major contemporary composers of our time including Mauricio Kagel, Helmut Lachenmann, Tristan Murail, Phill Niblock and James Tenney, and recorded with musikFabrik, Ensemble Mosaik and DSO Berlin. His solo CDs are available on CRI, Mode, and O.O. Discs; his book “The Techniques of Guitar Playing” was published by Bärenreiter in 2014.